Fremdrift

Indtast dit søgeord

Detailhandel: Kun 5 % tror, at kunderne er loyale

Michael Basland
13. oktober, 2017 4 minutters læsetid

    Sociale medier

Et flertal i detailhandlen (87 %) mener, at en loyalitetsstrategi er kritisk for deres forretningssucces, men blot 27 % er sikre på, at deres nuværende initiativer har positiv effekt. Og kun 5 % mener, at kunderne er loyale. Det viser en undersøgelse fra EY, der er gennemført blandt 130 topledere i detailbranchen fra Europa, Nordamerika og Asien.

 

”Detailhandlen har behov for loyale kunder, men kunderne er i stigende grad vant til at shoppe rundt. Det gode tilbud, en butik giver til medlemmer af kundeklubben, er ikke nødvendigvis bedre og billigere end det, en anden butik tilbyder for at få nye kunder. Loyalitet skal favne bredere end tilbud og rabatter, men kun få butikker tænker loyalitet med i alle touch points og i kundeoplevelsen,” siger Henrik Lau, Executive director og detail-ekspert i EY.

 

Loyalty is dead?

Undersøgelsen viser, at detailhandlen generelt ser en udfordring i at anvende og få fuldt udbytte af nye teknologier, der kan skabe flere loyale kunder. Kun 19 % af butikkerne er i stand til at udnytte data og systemer til at forstå individuelle kundebehov, kun 35 % kan hyppigt trække real-time data, og blot 30 % kan anvende teknologi til at personalisere tilbud og oplevelser for kunder hver gang. Kun 44 % kan måle Return On Investment på deres loyalitetsprogrammer og initiativer.

 

“Man hører af og til det synspunkt, at det er slut med loyale kunder i detailhandlen, men stort set alle kunder har særlige præferencer for bestemte butikker og brands. Virkeligheden er dog også, at nogle af de traditionelle måder at skabe og fastholde brand-loyalitet svigter eller er under pres. Aktører i branchen kan med fordel stille et grundlæggende spørgsmål: Hvad er værdien af loyalitet i forhold til hvilke kundegrupper og til hvor store omkostninger?,” siger Henrik Lau og fortsætter:

 

”Kundernes forventninger til personalisering og individuelle tilbud er i dag voldsomt stigende, og uden dataanalyse og ny teknologi er det svært for virksomhederne at fastholde relevansen. Mange detailvirksomheder har adgang til kundedata, men har vanskeligt ved at omsætte dem til rettidig indsigt og anvende dem.”

 

Læs mere om, hvordan detailhandlen kan styrke loyalitetsprogrammer og kundeengagement

Andre relevante artikler

Kontakt

Er du interesseret i vores ydelser? Vil du lave en forespørgsel? Kontakt os via nedenstående formular og vi vender tilbage så snart vi kan. Du kan også kontakte et lokalt kontor.

Abonner på EY's nyhedsbreve

EY udgiver en række nyhedsbreve, der er relevante for små og mellemstore virksomheder. Nyhedsbrevene er gratis og indeholder korte artikler, der beskriver aktuelle lovkrav og udfordringer, samt fakta og inspiration til virksomhedsejere, direktører, økonomichefer m.fl. Du tilmelder dig via nedenstående link.

Få nyheder fra EY

Vil du have hjælp?

Hvordan kan du udvikle din virksomhed?

Vi har lang erfaring med de udfordringer, som du og din virksomhed står overfor - uanset om der er tale om revision, regnskab, skat eller anden rådgivning.