FremdriftNyheder

Hvorfor klarer familievirksomheder sig bedre i økonomiske nedgangstider?

Når tiderne bliver hårde, er familievirksomheder mere tilbøjelige til at klare sig bedre end andre typer af virksomheder. Når det kommer til familievirksomheder, tyder det på, at det, der ikke dræber dem, gør dem stærkere - stærkere end andre virksomheder.

Med en mere konservativ indstilling og langt mindre gæld har familievirksomheder en tendens til at være bedre forberedt på udfordrende økonomiske tider end andre virksomheder. Også deres langsigtede udsyn adskiller dem fra andre virksomheder. Ved at fokusere på modstandsdygtighed frem for mere kortsigtede gevinster er familievirksomheder bedre rustet til at klare økonomiske nedgangstider end andre typer af virksomheder.

Beskyttelse af firmaets (og familiens) omdømme

Familievirksomheder er langt mere tålmodige i deres tilgang end andre virksomheder. Dette skyldes, at deres succes eller fiasko ikke kun er knyttet til virksomhedens omdømme, men også til familiens. Der fokuseres på, at man på sigt sikrer såvel medarbejdere og familieaktionærer som leverandører, kunder, samfundet og velgørenhedsprojekter.

Familievirksomheder klarer sig bedre end andre virksomheder på især tre områder:

  • Finansiel disciplin

Familievirksomheder har en tendens til at være mere selvfinansierede og have mindre gæld end andre former for virksomheder, og de er bedre til at fremme stabilitet. Disse karaktertræk hjælper dem til at gribe de muligheder, der viser sig i økonomiske nedgangstider

  • Talenthåndtering

Familievirksomheder er bedre til at fastholde medarbejdere. Det er blandt andet en stærk formålsdrevet kultur, der karakteriserer familievirksomhederne og tiltrækker og fastholder engagerede og loyale medarbejdere. Hertil kommer, at familievirksomheder også er mindre tilbøjelige til at fyre medarbejdere i nedgangstider. Den længere ansættelsesperiode for medarbejdere styrker kulturen og øger effektiviteten.

  • Social ansvarlighed

Undersøgelser viser endvidere, at familievirksomheder har en høj grad af social ansvarlighed (corporate social responsibility: CSR) uanset deres økonomi. CSR er tæt knyttet til familiens eftermæle, og udmønter sig i en stærk forpligtelse til familien, virksomheden og samfundet. Familievirksomheders omsorgsfulde holdninger resulterer i bedre forretningspræstationer gennem større driftseffektivitet, reduceret affald og øget produktdifferentiering.

Det langsigtede perspektiv

Andre virksomheder kan lære en hel del om varig succes af de familievirksomheder, der har gennemlevet dusinvis af økonomiske op- og nedture.

Det begynder med det langsigtede perspektiv, og opfattelsen af sig selv som en familieenhed med ansvar for at engagere sig i den næste generation, og fortsætte den filantropiske arv. Finansiel disciplin og loyalitet over for deres medarbejdere, kunder, leverandører og samfund prioriteres højt, og det er disse egenskaber, der især understøtter familievirksomhederne i økonomiske nedgangstider.

Det tyder på, at for familievirksomheder er indsatsen simpelthen højere end for andre typer virksomheder. De inkluderer familiens identitet, omdømme og evne til at sørge for fremtidige generationer. Og med så meget på spil, vil strategiske valg, der appellerer til andre typer af virksomheder, som fx frasalg eller ekstreme omkostningsbesparelser, ofte være helt utænkelige for familieejede virksomheder, selvom disse løsninger kunne give god mening på kort sigt.

Det kan derfor være en god idé at spørge sig selv: ”Hvad ville det betyde, hvis min virksomheds bygninger, produkter og services bar mit navn? ”. At stille sig dette spørgsmål kan hjælpe ledere i andre virksomheder til at tænke dybere, og mere langsigtet i forhold til de beslutninger, de træffer, og det kan være med til at opbygge en mere modstandsdygtig virksomhed.

Se flere forklaringer på familieejede virksomheders succes i EY’s artikel, hvor du også kan finde eksempler og links til undersøgelserne bag resultaterne.