Fremdrift

Indtast dit søgeord

Hvordan er det nu med fakturakrav og moms? Få et overblik her

14. maj, 2019

    Sociale medier

En faktura skal indeholde en lang række oplysninger. Er alle oplysninger ikke anført, kan det have betydning for kundens adgang til momsfradrag. Det er derfor vigtigt at være opdateret på, om egne fakturaer opfylder kravene, og om alle modtagne fakturaer er korrekte, således at fradragsretten ikke begrænses.

Det er som udgangspunkt et krav, at en faktura indeholder de oplysninger, der er angivet i pkt. 1-9 nedenfor (fuld faktura).

*Forenklet faktura

I de tilfælde hvor salgsbeløbet er mindre end 3.000 kr., er det tilstrækkeligt at udstede en forenklet faktura, der indeholder de i pkt. 1-6 angivne oplysninger. Virksomheden kan som et alternativ til at oplyse momsbeløbet (nr. 6) anføre, at momsen udgør 20 % af den samlede pris.

Hvis en virksomhed overvejende eller udelukkende sælger til private forbrugere, skal virksomheden udstede en forenklet faktura med ovennævnte oplysninger, medmindre virksomheden benytter et salgsregistreringssystem og udleverer en kassebon til køberen. I den situation kan virksomheden undlade fortløbende nummerering og vælge enten at anføre virksomhedens navn eller registreringsnummer.

Hvad er risikoen?

Hvis fakturakravene ikke er opfyldte, risikerer kunden at miste sit momsfradrag. Det kan både være i den situation, hvor der simpelthen mangler nogle af ovenstående oplysninger, men også hvis der uretmæssigt er opkrævet moms af fakturaen. Skattestyrelsen kan i så fald nægte virksomheden momsfradrag, selvom momsen er betalt i god tro.

Ved intern handel mellem koncernforbundne virksomheder skal der desuden også udstedes faktura, som opfylder fakturakravene. Er det ikke tilfældet, kan den modtagende virksomhed ikke få momsfradrag.

Det er derfor vigtigt altid at have for øje, om fakturakravene er opfyldt – både som sælger, kunde og ved intern handel, da der ellers er risiko for, at der ikke er momsfradrag.

Andre relevante artikler

Kontakt

Er du interesseret i vores ydelser? Vil du lave en forespørgsel? Kontakt os via nedenstående formular og vi vender tilbage så snart vi kan. Du kan også kontakte et lokalt kontor.

Abonner på EY's nyhedsbreve

EY udgiver en række nyhedsbreve, der er relevante for små og mellemstore virksomheder. Nyhedsbrevene er gratis og indeholder korte artikler, der beskriver aktuelle lovkrav og udfordringer, samt fakta og inspiration til virksomhedsejere, direktører, økonomichefer m.fl. Du tilmelder dig via nedenstående link.

Få nyheder fra EY

Vil du have hjælp?

Hvordan kan du udvikle din virksomhed?

Vi har lang erfaring med de udfordringer, som du og din virksomhed står overfor - uanset om der er tale om revision, regnskab, skat eller anden rådgivning.