Fremdrift

Indtast dit søgeord

Kære SMV’er – derfor skal du kende hele dit køberfelt

5. februar, 2020 5 minutters læsetid

    Sociale medier

De fleste virksomhedsejere har hørt sig selv sige: ”Jeg er klar til at sælge, hvis den rigtige køber dukker op”. Virkeligheden er, at beslutningen om et salg er en lang modningsproces, hvor et af de store spørgsmål er – hvem er egentlig den rette køber?

”I EY Local M&A oplever vi en stor forskel i, hvorvidt små og mellemstore virksomheder (SMV’erne) kender hele deres køberfelt, og de mulige konstellationer et salg kan åbne op for. Mange tænker naturligt nok deres nærmeste konkurrenter som mest oplagte købere. Sælger risikerer derfor at indsnævre køberfeltet og afskære en betydelig værdi, som salget potentielt kan skabe”, siger Christoffer Hermansen og fortsætter:

”Ved at åbne op for en fortrolig dialog med køberfeltet, skabes en konkurrencepræget situation, hvor sælger kan opnå mere end den højeste pris”. En vellykket transaktion bør derfor afspejles i andet end blot pris, fx fælles forståelse for fremtidig strategi, tillid og enighed om sælgers fremtidige virke i virksomheden”, afslutter Christoffer Hermansen.

Nærmeste konkurrenter tæller måske kun en tredjedel af dit køberfelt.
Christoffer Hermansen, Senior Associate, EY Local M&A

Den rigtige køber er ikke kun drevet af pris

Til den rigtige pris, er alting til salg, men på SMV-markedet drives et salg ikke kun af værdiansættelsen, men også af match på kemi, tillid og forventninger. Kemien kan faktisk gøre din virksomhed mere værd for den rette køber, end for andre i feltet.

Sælger kan have brug for en forståelse for ønsket involveringsgrad i virksomheden efter et salg. Køber derimod, er afhængig af, at sælger i en given periode bliver i virksomheden og overdrager sin knowhow bedst muligt. Kemi og tillid er bogstavelig talt guld værd i en salgsproces, og netop derfor bør sælger holde sit køberfelt åbent.

Derfor, skal du kende hele dit køberfelt

”Vi oplever, at jo mere oplyst sælger er omkring deres køberfelt og muligheder, desto mere effektiv og smidig bliver den videre beslutningsproces”, siger Christian Ejlskov og fortsætter:

”Ved at få skabt en konkurrencepræget situation, kan sælger i højere grad forholde sig kritisk til, hvad salget skal indebære, og hvem den rigtige køber er. Kort opsummeret, så skaber et gennemarbejdet køberfelt et stærkt fundament for en vellykket transaktion”, afslutter Christian Ejlskov.

Dette er første artikel ud af EY Local M&A’s miniserie, hvor vi deler ud af gode råd og oplevelser inden for SMV-transaktioner. Læs med i næste artikel, hvor vi zoomer ind på endnu et aktuelt emne inden for M&A SMV markedet.

Download artikel i PDF.

Læs mere om køb, salg og værdiansættelse af din virksomhed:

Andre relevante artikler

Kontakt

Er du interesseret i vores ydelser? Vil du lave en forespørgsel? Kontakt os via nedenstående formular og vi vender tilbage så snart vi kan. Du kan også kontakte et lokalt kontor.

Abonner på EY's nyhedsbreve

EY udgiver en række nyhedsbreve, der er relevante for små og mellemstore virksomheder. Nyhedsbrevene er gratis og indeholder korte artikler, der beskriver aktuelle lovkrav og udfordringer, samt fakta og inspiration til virksomhedsejere, direktører, økonomichefer m.fl. Du tilmelder dig via nedenstående link.

Få nyheder fra EY

Vil du have hjælp?

Hvordan kan du udvikle din virksomhed?

Vi har lang erfaring med de udfordringer, som du og din virksomhed står overfor - uanset om der er tale om revision, regnskab, skat eller anden rådgivning.