Folketingets partier har i december 2020 indgået aftale om en grøn omstilling af vejtransporten for at nedbringe CO2-udledningen, og der er fremsat lovforslag til udmøntning af aftalen. En del af ændringerne er en tilpasning af beskatningen af værdi af fri bil, der skal træde i kraft den 1. juli 2021.
Se også artikel om afgiftsændringerne.
Nuværende beskatning af fri bil
Med de nugældende regler beskattes værdi af fri bil med 25% af bilens værdi op til 300.000 kr. og 20% af resten. Til den skattepligtige værdi medregnes et miljøtillæg, der normalt udgør den grønne ejerafgift med tillæg af 50%.
Ændringer fremsat i lovforslaget
Ændringerne går kort ud på, at der kun skal være én beskatningssats på 22,5% af bilens beskatningsgrundlag, og at tillægget til den grønne ejerafgift trinvis forhøjes op til 600%.
Bilens skattepligtige værdi fastsættes fortsat med udgangspunkt i den oprindelige nyvognspris for biler, der er mindre end 3 år gamle på anskaffelsestidspunktet, og med udgangspunkt i anskaffelsessummen for biler, der er mere end 3 år gamle på anskaffelsestidspunktet.
Det er dog foreslået vedrørende el-biler, at værdi af ladestander, der opstilles på medarbejderens bopæl, ikke længere skal medregnes til beskatningsgrundlaget af el-bilen, samt at medarbejderen efter 6 måneder med fri bil-beskatning kan overtage ladestanderen, uden beskatning af dennes markedsværdi. Disse ændringer skal gælde fra den 1. juli 2021, også for biler, der allerede er taget i anvendelse.
Tilpasningen af satser indfases over 5 år med følgende virkningstidspunkter: