Fremdrift

Indtast dit søgeord

Hvordan kan næste generation skabe nye muligheder i familievirksomheden?

23. juni, 2021

    Sociale medier

Næste generation kan understøtte familievirksomheden i vanskelige tider ved at bruge deres særlige færdigheder, til at tilføre værdi og hjælpe med at understøtte familievirksomheden i tider med store forandringer. De har således gode muligheder for at hjælpe med at drive innovation og omformulere fremtiden for virksomheden efter COVID-19-pandemien.

Det kan dog være svært for den næste generation at positionere sig inden for familievirksomheden. Der kan opstå modstand fra familiemedlemmer, og der kan være andre forhold, der forhindrer dem i at få den personlige eller professionelle erfaring, der er nødvendig for at komme videre inden for virksomheden.

Artiklen nedenfor bygger på en række virtuelle møder, med deltagelse af EY NextGen Netværket, hvor vi i samarbejde med Hong Kong University of Science and Technology, London Business School og Northwestern University’s Kellogg School of Management i USA har undersøgt, hvordan næste generation af virksomhedsledere kan finde deres plads i familievirksomheden.

Nedenfor kan du læse et uddrag på dansk af den oprindelige artikel, som er skrevet af EY Global Next Generation Leader, Lauri Oinaala. Læs hele artiklen her.

Familie som både en styrke og en svaghed

Familien kan være både den største styrke og den største svaghed i en familievirksomhed. Familievirksomheder drager typisk fordel af deres tilpasningsevne og af deres fokus på mennesker, langsigtede perspektiver og vedvarende værdier, som ofte går tilbage til grundlæggeren af virksomheden. Alligevel kan familievirksomheder også forbindes med bitre konflikter, fastgroede synspunkter og giftige kulturer.

Særligt generationsskifte er et problem. Interessant nok er problemet ofte ikke fraværet af passende fremtidige ledere, men i stedet den nuværende generation af familievirksomhedslederes modvilje mod at aflevere tøjlerne, eller at de helt overser den talentfulde næste generations medlemmer.

Dette kan skyldes, at den nuværende generation har holdninger til fx køn og fødselsorden, eller det kan være relateret til et anstrengt forhold mellem generationerne.

Det kan dog også skyldes, at næste generations ledere ikke selv søger muligheder for at udvikle sig eller ikke formår at formulere, hvordan de kan bruge deres ekspertise og færdigheder på måder, der kommer virksomheden til gode.

Næste generation skal finde sit formål

Den næste generation forstår deres egen generation godt. De forstår også vigtigheden af sociale og miljømæssige spørgsmål, og de bør udnytte den viden, når de prøver at skabe en rolle for sig selv inden for virksomheden. Det er også mere sandsynligt, at de finder deres plads i virksomheden, hvis de kender deres eget formål og forstår, hvordan det understøtter forretningens.

Alle, der ønsker at påtage sig ansvar inden for en familievirksomhed, skal optjene respekt og tillid fra foregående generationer. For at gøre dette, er det vigtigt at handle autentisk og vise empati, når man diskuterer forretningens udfordringer.

En anden måde at optjene tillid på er ved at påtage sig de mindre glamourøse opgaver, som ingen andre ønsker at påtage sig – hvad enten det er at feje gulvene, tage nattevagter eller håndtere vanskelige projekter. Dette er en måde til at bevise, at man kan klare udfordringer, og ikke tager rollen i familievirksomheden for givet.

Byg bro over generationskløften

Den næste generation af familievirksomhedsledere har ofte haft langt større økonomisk sikkerhed end den foregående generation, og de er vokset op i en anden verden, der er mere forbundet og gennemsigtig end tidligere på grund af de teknologiske fremskridt.

Som et resultat heraf har næste generation typisk andre ambitioner end tidligere familieledere, og de har et andet perspektiv på globale udfordringer. Hvis disse forskelle ikke håndteres rigtigt, kan de forvandle sig til spændinger og endda direkte vrede, hvilket kan være skadeligt for familievirksomhedens fremtidige udsigter.

Familievirksomheder skal derfor finde måder at bygge bro over generationskløften på, hvis de skal trives i vanskelige tider. Det kræver, at både den nuværende og næste generation af ledere lytter til hinandens synspunkter. På begge sider skal der være vilje til at gå på kompromis, som kan sikre større mangfoldighed og mere enighed omkring driften af virksomheden, og dermed sikre en langsigtet trivsel af familievirksomheden.

EY’s NextGen netværk

Der er ingen hurtig eller nem måde for næste generations ledere at finde deres plads i familievirksomheden på, men de vil sandsynligvis have større succes med udfordringen, hvis de har støtte fra et netværk af venner, jævnaldrende, mentorer og professionelle rådgivere.

EY NextGen Network tilbyder denne form for support. Netværket hjælper næste generations ledere med at frigøre deres ambitioner og blive drivkræfterne i forandringsprocesser og innovation, der vil sikre deres familievirksomheders fortsatte succes – ikke kun under og efter COVID-19-pandemien, men i mange år fremover.

Læs flere artikler om familievirksomhed

Andre relevante artikler

    Kontakt

    Er du interesseret i vores ydelser? Vil du lave en forespørgsel? Kontakt os via nedenstående formular og vi vender tilbage så snart vi kan. Du kan også kontakte et lokalt kontor.

    html_class="cf7-form"]

    Vil du have hjælp?

    Hvordan kan du udvikle din virksomhed?

    Vi har lang erfaring med de udfordringer, som du og din virksomhed står overfor - uanset om der er tale om revision, regnskab, skat eller anden rådgivning.