FremdriftPerformanceoptimering

Performanceoptimering

Optimering af performance er et stort område, der er vigtigt for alle virksomheder/organisationer. I al enkelthed går det ud på, at forbedre organisationens evne til at yde mere. Området er præget af mange forskellige tilgange til opgaven – alt efter typen af organisation. Dog er de gennemgående træk, at der er tale om beskrivelser af processen, som ønskes optimeret, implementering af ændringer, måling af ydelsen i processen, og rapportering af ydelsen for at kunne se effekten af optimeringen.

Metoder til Performanceoptimering

For den mindre og mellemstore virksomhed er der megen inspiration på dette område fra store virksomheder, hvor man har udviklet og tilpasset forskellige modeller, som i høj grad også finder anvendelse i en lille eller mellemstor virksomhed – en helt eller delvist. Alt efter område, så er der mange forskellige metoder, som har vist sig være succesfulde.

Eksempler herpå er:

  • Business Process Reingeneering (BPR)
  • KAIZEN 
  • LEAN
  • Six-Sigma

Valg af metode

Det vigtigste for virksomheden er ikke, hvilken metode der anvendes, men at optimeringen styres i en struktureret proces. Denne proces kan have disse elementer:

  • AS-IS beskrivelse
  • TO-BE beskrivelse
  • Handlingsplan for ændringer
  • Målinger (KPI’ere)
  • Rapportering

Opsætning af KPI

Ved opsætning af KPI’ere (Key Performance Indicators) er det vigtigt, at sikre sig, at der er en bred konsensus omkring, at det parameter, som der måles på har en given konsekvens ved enten stigende eller faldende værdi.

Desuden er det vigtigt at fastslå sikkerheden i målingen, således hvis målingen skal foretages igen, så vil den få samme resultat.

EY kan bidrage med:

  • AS-IS og TO-BE beskrivelser
  • Facilitetere processen
  • Måling og rapportering
  • Opsætning af KPI’ere
  • Validere målemetoder