FremdriftAdministrative forhold

Administrative forhold

Der er mange overvejelser omkring administrative forhold, når man skal starte en ny virksomhed. Ved opstart af virksomhed skal der tages stilling til, hvordan alle de administrative processer skal håndteres. Dette omfatter ikke alene registrering af bilag, som gerne skal være enkel og overskuelig, men også systemerne, som skal understøtte forretningen.

Registrering af bilag

Når man skal se på de administrative processer er enkeltheden meget vigtig, således tiden ikke går fra kundevendte opgaver.

Der er flere forskellige bilagstyper i et bogholderi, de grundlæggende typer er:

  • Leverandørfakturaer (kreditor)
  • Kundefakturaer (debitor)
  • Lønsedler
  • Bankbilag
  • Diverse (finans)

For hver bilagstype er det vigtigt at se på hele flowet lige fra den måde, bilagene kommer på, til registrering og afstemning.

Administrative systemer

Et af de vigtigste administrative systemer er virksomhedens ERP-system (Enterprise Ressource Planning). Opsætningen heraf er vigtig, da systemet skal afspejle virksomhedens struktur.

Opsætningen er særlig vigtig med hensyn til:

  • Kontoplan
  • Vare-, kunde- og evt. leverandørregistre
  • Rapportering
  • Rapporter til afstemning
  • Kundevendte dokumenter (fakturaer, kontoudtog, m.v.)

Tilsvarende er det også vigtigt med integrering af de øvrige administrative systemer, som virksomheden arbejder med. Dette kan være lønsystem, booking-system, logistiksystem, m.v.

EY kan bidrage med:

  • Outsourcing af bogholderi
  • Opsætning af ERP-system
  • Lønbehandling
  • Klargøring til revision
  • Rapportering
  • Systemkonvertering
  • Support til Excel-værktøjer

Få et overblik over andre relevante ydelser inden for opstart: