FremdriftKunde- og markedsanalyser

Kunde- og markedsanalyser

Som virksomhed bør man indimellem stoppe op og spørge sig selv:

  • Hvad er de mest succesfulde måder at vokse på? Skal vi vokse organisk eller uorganisk?
  • Hvordan sikrer vi, at vi har den optimale portefølje af forretningsområder og produkter?
  • Skal vi servicere nye kunder og geografiske områder med det samme produkt, eller skal vi udvide vores palette?
  • Forfølger vi de rigtige handler, til de rigtige priser, i forhold til at leve op til vores strategiske mål?

Typiske problemstillinger

Virksomheder har et ønske om at skabe vækst og fremgang på basis af nogle strategiske valg …

I de fleste virksomheder opleves det, hvordan ”hverdagen tager over”, og at virksomheden ledes med øje for daglig drift. Men indimellem tages de store strategiske spørgsmål op til overvejelse fx:

  • Hvad er vores mest effektive strategi-vækst?
  • Hvad er de rigtige markeder, geografier og kunder, vi bør koncentrere os om?
  • Er vores portefølje af forretningsområder og produkter optimal?
  • Hvordan kan markedsforhold og konkurrence påvirke succes potentielle opkøb?

EY kan bidrage med:

  • Udarbejde analyser, der identificerer og vurderer mulighederne på specifikke markeder og geografier, med perspektiver omkring vækstpotentialer.
  • Vurdere det relative potentiale af et produkt, en markedsstrategi eller vækstplan
  • Analysere strategiske muligheder og relaterede investeringsrisici i forhold til at introducere et nyt produkt eller satsningen på et nyt geografisk marked.
  • Analyse af forretningsenheder eller givne produktområder med henblik på beslutninger om vækst, omstrukturering eller potentielt frasalg.