Fremdrift

Indtast dit søgeord

Søren V. Nejmann

    Sociale medier

Er robotter fremtiden for almene boligorganisationer?

Er robotter fremtiden for almene boligorganisationer?

Indflydelsen fra robotter og robotics process automation (RPA) er stigende i mange brancher, og almene boligorganisationer er ingen undtagelse. RPA er traditionelt bygget omkring komplekse servicerelaterede opgaver og processer, men kan passe ind i daglige opgaver uden at forstyrre de eksisterende arbejdsgange, ved at bruge de samme applikationer og grænseflader som de menneskelige kolleger, mens de forbedrer hastighed, nøjagtighed og output.

Hvorfor er RPA relevant for almene boligorganisationer?

Almene boligorganisationer synes måske ikke umiddelbart at være indlysende kandidater til at drage fordel af automatisering via robotter. Der er ofte tale om mindre og meget specialiserede virksomheder med en bred vifte af komplekse servicetilbud og relativt få it-ressourcer. Klassiske IT-drevne automatiseringsstrategier fokuserer på høj volumen og meget standardiserede processer i et miljø, hvor ændringer er forudsigelige og sjældent nødvendige.

Men fordelen ved almene boligorganisationer ifht. RPA er netop, at der er tale om mindre organisationer, der både er smidige og tilpasningsdygtige. Det er ofte flade, teamdrevne organisationer, der hurtigt kan omorganisere sig og tage en ny udfordring op, og derfor kan investere i teknologier, der sætter dem i stand til at fungere mere effektivt på lang sigt.

Hvordan kan RPA understøtte aktiviteterne i almene boligorganisationer?

I øjeblikket ligger de bedste muligheder for almene boligorganisationer indenfor processer, der automatiserer gentagne, manuelle opgaver, som udføres af mennesker i samarbejde med computere.

En RPA-robot fungerer nøjagtigt som et menneske – ved at logge ind og interagere med applikationer, åbne e-mails og downloade vedhæftede filer og gemme filer på veldefinerede steder. Disse robotter automatiserer ikke hele processer, men de passer ind i eksisterende processer.

Eksempler herpå kan være automatisering af afstemninger, bogføring, stikprøvekontrol med notifikation ved afvigelser, validering af data, indsamling af data og analyse heraf.

RPA-software frigør medarbejderen til at fokusere på nøglebeslutninger, mens den fjerner belastningen med gentagne opgaver, som kan føre til kedsomhed og fejl.

Når en robot bliver en effektiv del af et team, resulterer det ofte i mere tilfredse medarbejdere og i teams med højere ydeevne og bedre resultater, fordi mennesker frigøres til at fokusere på at opdage problemer, tage beslutninger og analysere data, der nu produceres hurtigere med færre fejl af robotten.

Øvrige relevante artikler

Artikler

Kontakt

Er du interesseret i vores ydelser? Vil du lave en forespørgsel? Kontakt os via nedenstående formular og vi vender tilbage så snart vi kan. Du kan også kontakte et lokalt kontor.

Abonner på EY's nyhedsbreve

EY udgiver en række nyhedsbreve, der er relevante for små og mellemstore virksomheder. Nyhedsbrevene er gratis og indeholder korte artikler, der beskriver aktuelle lovkrav og udfordringer, samt fakta og inspiration til virksomhedsejere, direktører, økonomichefer m.fl. Du tilmelder dig via nedenstående link.

Få nyheder fra EY

Vil du have hjælp?

Hvordan kan du udvikle din virksomhed?

Vi har lang erfaring med de udfordringer, som du og din virksomhed står overfor - uanset om der er tale om revision, regnskab, skat eller anden rådgivning.