Fremdrift

Indtast dit søgeord

Henrik K. Andersen
Kaj Glochau

    Sociale medier

Likviditetsstyring og arbejdskapital – livsvigtigt at have overblik

Likviditetsstyring og arbejdskapital – livsvigtigt at have overblik

18. juni 2020

Forårets COVID-19 situation har påvirket alle virksomheder i Danmark i større eller mindre grad. Mange har oplevet voldsomme udsving i arbejdskapitalen, og pludselig blev en faktor, der i flere år havde været taget for givet af mange, brandvarm.

Efter Danmark lukkede ned, er der kommet en lang række hjælpepakke og tiltag fra Regeringen. Hjælpepakkerne yder direkte økonomisk kompensation, mens andre tiltag hjælper virksomheder med likviditet ved udskudte betalinger eller rentefrie lån.

De fleste virksomheder benytter sig af en eller flere af de tiltag der er kommet, men flere virksomheder oplever, at det kan være svært at skabe sig et overblik i en hverdag, der er betydeligt mere omskiftelig end den var for blot et halvt år siden.

Hvis en mindre virksomhed ikke har en struktureret budgetproces eller en budgetmodel, som er nem at opdatere, kan det være svært at skabe sig et overblik.

Det gør ikke likviditetsstyringen mindre vigtig, men det gør den sværere at håndtere, og for mange virksomhedsejere eller økonomiansvarlige, er der rigeligt med opgaver i hverdagen i forvejen.

Men hvad gør man så når det er svært at skabe overblikket?

At forsøge at bliver overlikvid er en løsningsmulighed. Det kan dog være nemmere sagt en gjort. Det er ikke sikkert, at de midlertidige likviditetsstyrkende ordninger fra Regeringen er tilstrækkelige, og uden et likviditetsbudget der udviser et behov, og uden et solidt sikkerhedsgrundlag, er mange banker forståeligt nok ikke klar til at øge kreditten.

At skabe overblik kan derfor være en bundet opgave – og ikke én af flere mulige løsninger.

Det kan i denne situation være en mulighed at undersøge markedet for systemer, der kan hjælpe med at skabe et overblik, og hvor der nemt og smidigt kan simuleres forskellige behov ved forskellige scenarier.

Der er flere systemer der kan hjælpe, fx kan nævnes EY Finance Navigator. Systemet kan som følge af COVID-19, anvendes vederlagsfrit i en periode, som et tiltag til at støtte de virksomheder, der kan have brug for hjælpen, og som et konkret tiltag til visualisering af EYs globale formål: ”Building a Better Working World”. Se mere om hvordan her.

Du kan læse mere om arbejdskapital i vores tidligere artikel fra marts 2020: ”Arbejdskapital bliver brandvarm”.

Artikler

Kontakt

Er du interesseret i vores ydelser? Vil du lave en forespørgsel? Kontakt os via nedenstående formular og vi vender tilbage så snart vi kan. Du kan også kontakte et lokalt kontor.

Abonner på EY's nyhedsbreve

EY udgiver en række nyhedsbreve, der er relevante for små og mellemstore virksomheder. Nyhedsbrevene er gratis og indeholder korte artikler, der beskriver aktuelle lovkrav og udfordringer, samt fakta og inspiration til virksomhedsejere, direktører, økonomichefer m.fl. Du tilmelder dig via nedenstående link.

Få nyheder fra EY

Vil du have hjælp?

Hvordan kan du udvikle din virksomhed?

Vi har lang erfaring med de udfordringer, som du og din virksomhed står overfor - uanset om der er tale om revision, regnskab, skat eller anden rådgivning.