
Kunde- og markedsanalyser
Som virksomhed bør man indimellem stoppe op og spørge sig selv:
• Hvad er de mest succesfulde måder at vokse på? Skal vi vokse organisk eller uorganisk?
• Hvordan sikrer vi, at vi har den optimale portefølje af forretningsområder og produkter?
• Skal vi servicere nye kunder og geografiske områder med det samme produkt, eller skal vi udvide vores palette?
• Forfølger vi de rigtige handler, til de rigtige priser, i forhold til at leve op til vores strategiske mål?
Typiske problemstillinger
Virksomheder har et ønske om at skabe vækst og fremgang på basis af nogle strategiske valg.
I de fleste virksomheder opleves det, hvordan ”hverdagen tager over”, og at virksomheden ledes med øje for daglig drift. Men indimellem tages de store strategiske spørgsmål op til overvejelse fx:
• Hvad er vores mest effektive strategi-vækst?
• Hvad er de rigtige markeder, geografier og kunder, vi bør koncentrere os om?
• Er vores portefølje af forretningsområder og produkter optimal?
• Hvordan kan markedsforhold og konkurrence påvirke succes potentielle opkøb?
EY kan bidrage med:
• Udarbejde analyser, der identificerer og vurderer mulighederne på specifikke markeder og geografier, med perspektiver omkring vækstpotentialer.
• Vurdere det relative potentiale af et produkt, en markedsstrategi eller vækstplan
• Analysere strategiske muligheder og relaterede investeringsrisici i forhold til at introducere et nyt produkt eller satsningen på et nyt geografisk marked.
• Analyse af forretningsenheder eller givne produktområder med henblik på beslutninger om vækst, omstrukturering eller potentielt frasalg.