
Værdiansættelse
Når det overvejes at sælge eller købe en virksomhed er en korrekt værdiansættelse af virksomheden meget vigtig. Herudover benyttes værdiansættelser af virksomheder ved:
• Etablering af samarbejder med andre virksomheder (joint venture)
• Formueopgørelser
• Opsplitning af virksomheder
• Generationsskifte
Hvordan finder man den rigtige værdiansættelse?
• Kan man basere værdien på den forventede fremtidige indtjening
• Hvilken vægt skal tillægges den hidtidige indtjening
• Hvor afhængig er virksomheden af den nuværende ejerkreds
• Er virksomheden meget afhængig af enkelt kunder/leverandører
Hvilken værdiansættelsesmodel kan benyttes?
• DCF modellen (Discounted cash flow)
• Multipler (P/E m.fl.)
• Substansbaseret værdiansættelse
Hvordan opnår man den bedste pris for virksomheden?
• Forberedelse af virksomheden til et salg
• Sikre at der er flere interesserede købere
• Professionel styring af hele salgsprocessen
• Sælger due diligence
EY kan bidrage med:
• Værdiansættelse af virksomheden ud fra flere forskellige modeller
• Professionel styring af hele købs- eller salgsprocessen
• Sikre bl.a. via vores netværk, at alle potentielle købere aktiveres
• Assistere med virksomhedens modningsproces op til et salg (1-2 år)
• Salgs due diligence